Kedy môže prebehnúť kolaudácia?
Kolaudácia je proces, ktorým sa budova oficiálne uvedie „do života“. Príslušný úrad rozhodne o tom, že stavba je obývateľná a je možné ju užívať. Kolaudácia prebieha po ukončení všetkých realizačných prác. Týmto procesom sa zabezpečuje ochrana verejných záujmov a práv účastníkov konania z hľadiska starostlivosti o životné prostredie a hlavne bezpečnosti a ochrany zdravia budúcich užívateľov či požiarnej ochrany. Kolaudačné rozhodnutie je nevyhnutné, ak chcete začať užívať každú realizovanú stavbu alebo jej rekonštrukciu, prestavbu, prístavbu či nadstavbu, na ktorú bolo vydané stavebné povolenie.
Stavba je pripravená na kolaudáciu vtedy, keď je už skoro hotová a chýbajú len drobnosti, ktoré môžu majitelia doplniť aj po nasťahovaní. Stavba musí mať hotovú strechu s odvodnením a bleskozvodom, komíny, všetky okná a dvere, dokončené schodiská a balkóny so zábradliami, povrchové úpravy stien, podláh, stropov, inštalácie, dokončené musia byť všetky prípojky inžinierskych sietí (voda, kanalizácia, plyn) s meracími miestami a v kúpeľniach majú byť osadené zariaďovacie predmety (umývadlo, vaňa/sprcha, WC a pod.).
Kedy nie je potrebná kolaudácia
Aj v rámci tohto procesu existujú určité výnimky. Stavebný úrad môže od kolaudácie upustiť, ak ide o drobné stavby, stavebné úpravy a udržiavacie práce – a to aj vtedy, ak ste na ich realizáciu potrebovali stavebné povolenie. Na garáž je potrebná kolaudácia v prípade, keď nepatrí do kategórie drobných stavieb. Naopak, musíte ju riešiť vždy, ak je stavba určená na bývanie alebo rekreáciu.
Mohlo by vás zaujímať
Čo si pripraviť pred kolaudačným konaním
V prvom rade musíte podať žiadosť o vydanie kolaudačného rozhodnutia na príslušnom stavebnom úrade. Ide o ten istý úrad, ktorý vydal stavebné povolenie na realizáciu vašej nehnuteľnosti. K vyplnenej žiadosti musíte doložiť všetky prílohy, ktoré požaduje stavebný úrad. K nim patrí:
- právoplatné stavebné povolenie s údajmi o zmene stavby;
- projektová dokumentácia skutočného vyhotovenia stavby – ak sa počas stavby zmenila veľkosť alebo poloha niektorých projektovaných častí alebo konštrukcií, musíte uviesť aj tieto skutočnosti;
- zameranie skutočného osadenia stavby, ktoré vypracuje geodet po dokončení stavby a spolu s výkazom výmero vyznačí pôvodný stav, zmeny a nový stav;
- energetické hodnotenie stavby – v prípade, že bolo stavebné povolenie vydané do 31.12.2020, požiadavkou pri kolaudácii domu je dosiahnutie energetickej triedy A1, ak bolo vydané po 1.1.2021, požiadavkou pri kolaudácii je dosiahnutie triedy A0.
- kópiu stavebného denníka, ktorý si viedla stavebná firma počas realizácie,
- revízne správy o odskúšaní a bezchybnosti všetkých inštalácií, ktoré vyhotovujú dodávateľské firmy pred odovzdaním diela investorovi;
- v prípade potreby aj ďalšie podklady, ktoré od vás vyžaduje stavebný úrad;
- potvrdenie o zaplatení správneho poplatku za kolaudáciu – za rodinný dom na bývanie zaplatíte 35 eur, rodinný dom na rekreáciu 25 eur (do 25 m²) alebo 50 eur (nad 25 m²), v prípade doplnkových stavieb (studne či garáže) je to 20 eur.
Ako prebieha kontrolná prehliadka
Po doložení všetkých požadovaných dokladov stavebný úrad oznámi všetkým účastníkom konania (stavebník, vlastník stavby, vlastník pozemku), obci a dotknutým orgánom začatie kolaudačného konania, a to najmenej 10 dní pred ústnym konaním spojeným a miestnym zisťovaním.
* článok pokračuje pod formulárom *
Následne, v deň kolaudácie, navštívi vašu stavbu komisia zo stavebného úradu, ktorá priamo na stavbe a v jej okolí preskúma, či bola stavba zrealizovaná podľa odsúhlasenej projektovej dokumentácie a či sa dodržali všetky podmienky určené územným plánom, územným rozhodnutím a stavebným povolením. Zároveň prebehne aj ústne konanie, ktoré je poslednou príležitosťou pre všetkých účastníkov konania, aby vyjadrili svoje pripomienky.
Mohlo by vás zaujímať
Čo obsahuje kolaudačné rozhodnutie
Po potvrdení všetkých skutočností, pokiaľ komisia nezistí väčšie nedostatky, vydá stavebný úrad v zákonnej lehote kolaudačné rozhodnutie. To vám musí zhotoviť najneskôr do 30 dní od začiatku kolaudačného konania. V rozhodnutí presne pomenuje účel, na ktorý sa môže stavba využívať, a podmienky, za ktorých môžete stavbu bezpečné užívať. V rozhodnutí sa uvedú aj pripomienky a zistené nedostatky, ktoré musíte odstrániť. Kolaudačné rozhodnutie môže vydať len ten stavebný úrad, ktorý vydal stavebné povolenie.
Povinnosti stavebníka po ukončení kolaudácie
Po získaní kolaudačného rozhodnutia musí investor ešte objekt pred jeho užívaním zaevidovať na obecnom úrade, kde mu pridelia súpisné číslo. Na základe kolaudačného rozhodnutia, prideleného súpisného čísla a geometrického plánu novostavby s výkazom výmer tiež investor požiada príslušný katastrálny úrad o pripísanie novostavby na parcelu, na ktorej je stavba postavená. Po zakreslení novostavby na parcelu si môže investor vyžiadať na katastrálnom úrade list vlastníctva a kópiu katastrálnej mapy s novými údajmi o stavbe. Stavbu by ste mali ešte zaevidovať na mestskom alebo obecnom úrade kvôli daňovému priznaniu a zmene trvalého pobytu.