Dom z tehly

Inšpirácie a informácie o stavbe a bývaní v domoch z tehly

  • Plánujeme
  • Staviame
    • Svojpomocne
    • Postupy a návody
    • Materiál na stavbu
    • Chyby pri stavbe
  • Bývame
  • Obnovujeme
  • Magazín
    • Na návšteve
    • Poradňa
    • Kvízy
    • Mýty o tehle
    • Prečo tehla
  • Dom navždy
Úvod » Magazín » Ako sa býva v staroanglickej usadlosti

4. januára 2017

Ako sa býva v staroanglickej usadlosti

Na jednom z vŕškov nad mestečkom Guildford sa pred storočím usadila stavba v štýle Arts and Crafts. Zo spoločenských priestorov na prízemí, ale aj zo spální rodičov a detí na prvom poschodí usadlosti Chantry Dene sa otvára výhľad na zelené vŕšky, ktoré pokojne klesajú až ku korytu rieky Wey.

4. januára 2017 8:05 Marína Ungerová Dano Veselský

na návšteve, rodinný dom, staroanglická usadlosť

Zostať verní tradíciám historickej štvrte mestečka Guildford, dohodnúť sa s úradmi, vyhovieť nárokom susedov a pritom vniesť do starej rodinnej usadlosti moderného ducha. Na to je veru potrebné okrem financií aj veľkú dávku trpezlivosti a zmysel pre mieru. Pozývame vás na návštevu do staroanglického domu pretkaného svojským spôsobom a štýlom bývania.


Miša, štíhla jemná dievčina z Ružomberka, zakotvila pred rokmi v grófstve Surrey, ktoré je po celom Anglicku povestné prísnym dodržiavaním stavebných zákonov a susedským spolunažívaním s pevne určenými pravidlami. Tie sa tu nedá nerešpektovať a, pravdu povediac, nikomu ani na um nepríde nedodržiavať, čo je zákonom a občianskym spolužitím dané. Sedeli sme u Mišky na terase ich prekvapujúco moderného domu a pýtali sa na život v staroanglických usadlostiach v okolí. Nevedeli sme si predstaviť, ako sa môže súčasná rodina zabývať v dome spred 100 rokov. Vtedy si spomenula! Predsa jej susedka Stephanie, šikovná právnička zo starej anglickej rodiny, sa sťahovala na ich ulicu v tom istom čase, ako oni s Davidom dostavovali svoju vilu. Slovo dalo termín – a hneď na druhý, slnkom zaliaty deň sme zišli úzkou (vraj hlavnou) ulicou k železnej bráničke. Len niekoľko stôp pod nami blahosklonne a so všetkou aristokratickou vážnosťou hľadela na nás tehlová stavba opretá do svahu. To sme ešte netušili, že sa na nás pozerá cez plece. Jedny z dverí na dome sa otvorili a my sme vošli do štvorcovej predsiene s vysokým stropom. Až vtedy sa ukázalo, že usadlosť Chantry Dene sa obrátila k hlavnej ceste chrbtom a my začíname prehliadku od zadného vchodu…

Duch minulosti

Po schodoch z dobre vypálenej tehly sa stúpa na nižšiu prvú terasu nad tenisovým kurtom.
Po schodoch z dobre vypálenej tehly sa stúpa na nižšiu prvú terasu nad tenisovým kurtom.

Mystika, tajomstvo, odkaz predošlých generácii, pokojná usporiadanosť a harmónia minulosti v súčasnom svete. V tomto rytme sa vlní krajina, strihajú sa trávniky, udržiavajú záhrady, opravujú staré usadlosti, ktoré sa na noc prikrývajú zvukmi a vôňami blízkych lesov a vidieka. Pre takéto miesto a pre rodinu Arthura Moona miestneho obchodníka s drevom ešte v roku 1907 naprojektovali okrídlenú stavbu. Na počudovanie do roka a do dňa pod vedením architekta Thomasa Riley Clemenca dom naozaj postavili. Vtedy už boli po celom okolí všeobecne známe jeho stavby vrátane novo dokončenej budovy guildfordského kláštorného pivovaru. Nebol teda dôvod, aby si miestny bohatý obchodník neobjednal stavbu rozľahlej vily práve vo vychýrenej architektonickej kancelárii TR Clemence of Architects Clemence and Moon.

Boží zázrak majú ako na dlani. Stačí vyzrieť z okien nasmerovaných na juh alebo sa nadýchnuť guildfordského vzduchu na niektorej z terás usadlosti Chantry Dene.
Boží zázrak majú ako na dlani. Stačí vyzrieť z okien nasmerovaných na juh alebo sa nadýchnuť guildfordského vzduchu na niektorej z terás usadlosti Chantry Dene.

Susedia v Surrey

Rozložitá stavba sa po roku 2002, krátko po smrti predchádzajúceho majiteľa, dostala na zoznam chránených architektonických historických budov Veľkej Británie. Takto zaradenú usadlosť našla v ponuke guildfordskej realitnej kancelárie Stephanie a jej manžel, budúci, v poradí už piati majitelia. Tejto udalosti však predchádzali iné, ktoré súviseli so záujmami dedičov. Tí najprv mienili pozemok a dom predať aj za cenu, že by sa stará usadlosť zbúrala a na jej mieste by sa postavil úplne nový objekt vytrhnutý z architektonickej tradície mestečka. Susedom, ktorí obývali okolité usadlosti, sa však takéto riešenie vonkoncom nepozdávalo. Obávali sa, že prídu o pokoj a ich vlastné nehnuteľnosti stratia na hodnote a príťažlivosti. Nikto z nich nechcel vo svojom susedstve nič iné, iba nových majiteľov domu a pozemku Chantry Dene, pre ktorých by bolo zaujímavé primerane stavbu zrekonštruovať a vrátiť ju do zaužívaných tradícií štvrte s dobrou povesťou. Susedia v Surrey dali sily a kontakty dohromady a zariadili na príslušných úradných miestach, aby sa skoro storočný dom postavený počas kraľovania Eduarda VII. v štýle Arts & Crafts zaradil medzi architektonicky nedotknuteľné objekty. Pri argumentácii vyzdvihli nielen štýl poplatný dobe naklonenej historizujúcemu architektonickému vkusu, ale zdôrazňovali jedinečnosť zvláštneho pôdorysu a krásu belvedéru na južnom priečelí s výhľadom na neďaleké polia a vŕšky. Pripomínali hodnotu drevín a krajinnej architektúry ešte vždy zaujímavej záhrady a parku s tenisovým kurtom, ale aj výber miesta a nevyhnutnosť zachovávania povestného anglického Môj dom, môj hrad. Napriek tomu, že na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sa v dome voľakedajší majitelia pričinili o nesystematickú modernizáciu, pri ktorej sa časť okien a lodžie ani nesnažila napodobiť svoj pôvodný vzhľad, úrady zaradili Chantry Deen medzi pamiatkovo chránené objekty. Našťastie pre susedov dozrievali čas i okolnosti: Stephanie a jej manžel sa odhodlávali ku kúpe domu… „Nehnuteľnosť sme kúpili koncom augusta 2003 po tom, ako sme sa zúčastnili na licitácii. Naša ponuka v zapečatenej obálke bola pre predajcov najzaujímavejšia.“

Prečítajte si tiež:

Tehlová príťažlivosť vily Mela Gibsona
Aj keď Lavender Hill Farm, v ktorej takmer 30 rokov býval Mel Gibson nepatrí práve k...

Rekonštruovať, ale nemeniť

V dome od roku 1910 býval aj známy kritik umenia Roger Eliot Fry – až kým sa nepresťahoval do vlastnej vily v blízkom okolí.
V dome od roku 1910 býval aj známy kritik umenia Roger Eliot Fry – až kým sa nepresťahoval do vlastnej vily v blízkom okolí.

„Pre množstvo obmedzení zo strany pamiatkového úradu sme sa rozhodli nezamestnať architekta. Všetky zmeny a renovácie sme si teda museli zabezpečiť sami. Dohodli sme sa na spolupráci s odborníkom, ktorý nám vypracoval statický posudok, zostavil plán stavebných prác, navrhol projekt, posúdil pevnosť konštrukcií a počas prestavby radil a občas aj vysvetľoval. Od začiatku sme vedeli, že ak chceme, aby si remeselníci urobili svoju robotu poriadne, nemôžeme v dome bývať. Povolenia a žiadosti, ktoré sa zväčša týkali jednotlivých stavebných úprav s využitím nových materiálov a technológií, donekonečna spomaľovali postup prác. Hoci sme sa stavbárom snažili vytvoriť čo najlepšie podmienky, sťahovali sme sa až po trinástich mesiacoch v septembri 2004,“ ešte teraz krúti hlavou Stephanie pri spomienke na úradníkov. Kým nám nalieva čaj, dozvedáme sa, že predsa len vynovili a pozmenili najmä dispozíciu prízemia. Vo východnom krídle sa obslužná časť domu vrátane priestorov pre gazdinú zmenili na otvorený priestor kuchyne a dennej jedálne. V pravom krídle v miestnosti situovanej na sever, ale s oknom obráteným na západ mali predchádzajúci majitelia kuchyňu: „Tú sme zmenili na herňu pre deti. Viete, južné priečelie domu sa výrazne zmenilo na prelome 50. a 60. rokov, keď si pôvodní vlastníci dali zaskliť terasu na prízemí. V lete sem dopadá dostatok svetla a tepla, a keďže je dom dosť veľký na to, aby sme si mohli dovoliť otvorenú lodžiu, ktorá priamo nadväzuje na prijímací salón, vrátili sme terase so štýlovým stĺporadím pôvodný vzhľad,“ hovorí, kým nás cez prijímaciu halu vedie na otvorenú terasu, kde sa našincovi zastavuje dych pri výhľade na krajinu. Zakrátko stúpame po drevenom trojramennom schodisku k spálňam rodičov a detí. Nad schodiskovým zrkadlom sa vznáša artičoka – kultové svietidlo z dielne severského dizajnu od Louisa Poulsena. Svietidlá – artičoky nás v rôznych obmenách sprevádzajú po všetkých chodbách domu. Jednou z nich vstupujeme do manželskej spálne: „Predtým tu boli Jeho a Jej spálňa. Upravili sme vstup do kúpeľne tak, aby sa do nej dalo vojsť priamo z izby. Z pôvodných ďalších dvoch spální vznikli detské izby pre našu dcéru a syna s výhľadom na park a krajinu. Neskôr uvidíte, že cez spojovaciu chodbu možno aj z detských izieb prejsť do veľkej rodinnej kúpeľne so sprchovacím kútom a vaňou, ktorá vznikla prepojením bývalej toalety a menšej kúpeľne,“ vysvetľuje Stephanie zmeny v dome.

Prečítajte si tiež:

Prepychový tehlový dom na okraji veľkomesta
Na konci ulice vedúcej okolo kostola a končiacej sa v poliach stojí zaujímavý dom. Napriek...

Staré, no nie zadarmo

Tu sa odsklievalo a otváralo do exteriéru. Päťdesiat rokov bola stĺpová lodžia schovaná za oknami v plastových rámoch.
Tu sa odsklievalo a otváralo do exteriéru. Päťdesiat rokov bola stĺpová lodžia schovaná za oknami v plastových rámoch.

„Samozrejme, ako to už pri starších domoch býva, aj ten náš potreboval opraviť strechu. Pravdu povediac, najprv sme dúfali, že bude stačiť, ak zainvestujeme do rekonštrukcie interiéru, tiež do menšej opravy strešnej krytiny (len na kritických miestach) a až po niekoľkých rokoch sa pustíme do kompletnej výmeny strechy. Krátko po kúpe sme však zistili, že to nemôžeme riskovať. Dali sme dolu krytinu a vytriedili poškodené kusy. Dokúpili nové, opravili latovanie, vymenili časti prehnitých trámov, spevnili krov a opäť strechu pokryli tak, aby pôsobila čo najviac dobovo. Musím zdôrazniť, že každý krok a postup sme museli dať na úradné odobrenie. Počas prestavby sa ukázalo, že konštrukcie domu musíme ozdraviť a chrániť izoláciami proti vlhkosti, zabezpečiť odvetranie podláh a muriva. Vymenili sme komplet všetky inštalácie a rozvody energie. Pôvodné kovové kazetové okenné rámy trpeli koróziou. Žiadali sme o povolenie na ich výmenu, ale trvali na tom, aby sme si ich dali zreparovať. Okná boli najväčšou tortúrou,“ priznáva Stephanie. Negalvanizované oceľové okenné rámy vyrobili ešte v roku 1906. Boli naozaj v úbohom stave. Keďže úrady nepovolili výmenu a ani dvojité zasklenie, ktoré by pomohlo k úspore energie a ľahšej údržbe, museli noví majitelia postupne a po častiach rekonštruovať nielen jednotlivé rámy pôvodných okien, ale aj ich kovania, úchytky a zámky. „Všetko sme priebežne hlásili na príslušnom oddelení. Nakoniec sme predsa len získali povolenie na výrobu niekoľkých pokovovaných okenných rámov a krídiel, do ktorých sme museli osadiť originálne kovania a úchytky.“

Výhľad z okna spríjemňuje Corona Chair, ktorú navrhol v roku 1964 Poul M. Volther. Vyrába sa doteraz vo firme Erika Jørgensena. V priestore sa vznáša najznámejšia inštalácia Flowing Rhytm zo série Flensted Mobiler. Stephanie dokonale skombinovala jej tvar s dizajnom červeného kresla.
Výhľad z okna spríjemňuje Corona Chair, ktorú navrhol v roku 1964 Poul M. Volther. Vyrába sa doteraz vo firme Erika Jørgensena. V priestore sa vznáša najznámejšia inštalácia Flowing Rhytm zo série Flensted Mobiler. Stephanie dokonale skombinovala jej tvar s dizajnom červeného kresla.

Nadčasová architektúra

Dom postavili v časoch, keď ešte netušili, že autá raz budú bežnou súčasťou života: „Prístupová cesta bola priúzka; rozšírili sme ju a nanovo postavili oporný kamenný múr. Najväčším problémom bol nečakane veľký rozsah prác, ktoré sme potrebovali zvládnuť v čo najkratšom čase. Nečudujem sa, že v takejto situácii mnohí pokladajú za najlepšie riešenie zrovnať nehnuteľnosť so zemou a postaviť niečo nové. Bolo nám však ľúto zničiť veľkolepú usadlosť, ktorú už pred 100 rokmi postavili vo vysokom štandarde. Prekvapujúce bolo, že úrady neustále kontrolovali postup prác aj v interiéri, hoci ten už v polovici minulého storočia, keď ešte nebol pamiatkovo chránený, stratil pôvodný ráz. Napríklad pôvodné stropy v časti domu vymenili za sadrokartónové podhľady a niektoré okná vymenili za plastové. Či nám je ľúto, že veci sa nerobili inak? Áno, keby nebolo toľkých úradných obmedzení, určite by sme si najali skúseného architekta, ktorý by dokázal vyťažiť maximum z priestoru a možností tohto domu. Nepredpokladali sme, že keď nás budú úrady obmedzovať, bude nás to stáť enormné množstvo energie. Boli sme sklamaní, že neprišiel súhlas na odstránenie niektorých priečok na zachovanie pôdorysu jednotlivých poschodí v tvare a obrysoch motýľa. Aj pre originálnu dispozíciu domu Butterfly feature dom zaregistrovali na pamiatkovom úrade.“ Stephanie a jej manžel vedeli, že kupujú skvelé miesto so zaujímavým domom, hoci sa priznávajú, že štýl Arts and Craft predtým nijak zvlášť neobdivovali: „Boli sme radi, že sme zachránili vzhľad domu a zachovali pôvodný ráz exteriéru, ale v interiéri nám najviac záležalo na rekonštrukcii podláh, drevených parkiet v halách a obývačkách, dreveného štýlového schodiska a odstránení okien, ktoré nepatrili k nijakému štýlu. Do interiéru sme chceli vniesť čistý, svetlý, no najmä súčasný štýl bývania s moderným nadčasovým nábytkom, ktorý prestrieda len niekoľko kusov – pamätníkov zašlých čias zo zbierky našich rodičov. Netúžili sme po múzeu z doby kráľa Eduarda. Zariaďovali sme sa nábytkom z dielní tradičných škandinávskych značiek. Napríklad v našej spálni sa vyníma Corona Chair – červené kreslo od Erika Jørgensena, naša posteľ je značky Poliform, jedálenské stoličky a stôl sú od Ligne Roset, sofa v kuchyni sme chceli od firmy Cassina, v spoločenských priestoroch nájdete niekoľko kúskov od Arne Jacobsena a Alvara Aalta, inde sme sa rozhodli pre pohodlie talianskeho nábytku. Prakticky v celom dome si svietime svietidlami Artichoke od Louisa Poulsena,“ dokresľuje svoj výber Stephanie, a kým Dano fotí záhradu, ona uteká k autu, aby včas prišla na pojednávanie.

Celá galéria:

Táto výtvarná fotografia mohla vzniknúť vďaka tomu, že nielen fotograf, ale aj Stephanie má zmysel pre kompozíciu.
Stolčeky, ktoré podnes vyrába manufaktúra Artek podľa návrhu Alvara Aalta, možno napĺňajú myšlienku hnutia Arts and Crafts dôslednejšie ako pôvodné zariadenie domu. K nim Stephanie opatrne pridružila pohodlný taliansky nábytok, ktorý slúži, neuráža oko a najmä svojou jednoduchosťou nekonkuruje storočnej architektúre domu.
Stolčeky, ktoré podnes vyrába manufaktúra Artek podľa návrhu Alvara Aalta, možno napĺňajú myšlienku hnutia Arts and Crafts dôslednejšie ako pôvodné zariadenie domu. K nim Stephanie opatrne pridružila pohodlný taliansky nábytok, ktorý slúži, neuráža oko a najmä svojou jednoduchosťou nekonkuruje storočnej architektúre domu.
Aj v staroanglickej kuchyni sa im zachcelo žmýkať citróny na dizajnovej ikone z roku 1988 od Philippe Starcka.
Nanovo zariadená kuchyňa so všetkým komfortom súčasnosti sa inšpirovala dobou vzniku Arts and Crafts. Stephanie však dbala, aby sa v interiéri objavilo niekoľko celkom súčasných kusov nábytku a doplnkov od významných dizajnérov.
Chodbu na prízemí osvetľujú kultové svietidlá Artichoke od Louisa Poulsena. 36 obrázkov v galérii
Medzi kuchyňou a malou jedálňou vybrali priečku. Okná sú pôvodné alebo pôvodným na vlas podobné. Príslušné úrady kontrolovali každý krok prestavby.
Jeden z výhľadov z hosťovskej izby v podkroví
Z rozprávky rovno ku guildfordským usadlostiam. Za oblým zasklením majú na prízemí obývačku a na poschodí spoločnú spálňu pre ňu a preňho.
Tu sa odsklievalo a otváralo do exteriéru. Päťdesiat rokov bola stĺpová lodžia schovaná za oknami v plastových rámoch.
Po schodoch z dobre vypálenej tehly sa stúpa na nižšiu prvú terasu nad tenisovým kurtom.
Na jednom z vŕškov nad mestečkom Guildford sa pred storočím usadila stavba v štýle Arts and Crafts. Zo spoločenských priestorov na prízemí, ale aj zo spální rodičov a detí na prvom poschodí usadlosti Chantry Dene sa otvára výhľad na zelené vŕšky, ktoré pokojne klesajú až ku korytu rieky Wey.
2. podlažie v podkroví
Prízemie so spoločenskou zónou, kuchyňou a jedálňou
1. podlažie so spálňami a kúpeľňami
Boží zázrak majú ako na dlani. Stačí vyzrieť z okien nasmerovaných na juh alebo sa nadýchnuť guildfordského vzduchu na niektorej z terás usadlosti Chantry Dene.
V dome od roku 1910 býval aj známy kritik umenia Roger Eliot Fry – až kým sa nepresťahoval do vlastnej vily v blízkom okolí.
Marshmallow sofa od George Nelson by sa iste tešila z prítomnosti Symphony in 3 Movements. (foto, dizajn a výroba: Tekno, Flensted Mobiler)
Marshmallow sofa od George Nelson by sa iste tešila z prítomnosti Symphony in 3 Movements. (foto, dizajn a výroba: Tekno, Flensted Mobiler)
Blahoslavený pokoj hosťovskej izby – pre väčšinu z nás asi až v inom živote.
Severným schodiskom možno vystúpiť do hosťovských izieb a pracovne IT manažéra, manžela Stephanie, ktorý rád pracuje v tichu podkrovných priestorov.
Balkón pred zasklenou stenou manželskej spálne zohrieva južné slnko.
Väčšia verzia legendárneho svietidla Artichoke Louisa Poulsena sa pokojne vznáša nad celodreveným schodiskom, ktoré sa dvíha z prijímacej haly k spálňam na prvom poschodí.
Detail inštalácie Flowing Rhytm
Pohodlná Corona (foto a výroba: Erik Jørgensen)
Výhľad z okna spríjemňuje Corona Chair, ktorú navrhol v roku 1964 Poul M. Volther. Vyrába sa doteraz vo firme Erika Jørgensena. V priestore sa vznáša najznámejšia inštalácia Flowing Rhytm zo série Flensted Mobiler. Stephanie dokonale skombinovala jej tvar s dizajnom červeného kresla.
Pestrá farebnosť detských izieb úplne postačila, aby zaplnila priestor. Nábytkom sa zámerne šetrilo. Stoličky Jackpot z deväťvrstvovej ohýbanej preglejky reprezentujú škandinávsky dizajn.
Tvarovo jednoduché a predsa vysmiate kresielka So Happy v štýle Stephanie sa môžu kompozične stretnúť s jednou z inštalácii (Breeze), ktoré od roku 1954 navrhovali dánski manželia Christian a Grethe Flensted, teraz s navrhovaním a výrobou pokračuje ich syn Ole s manželkou Aase. (foto a dizajn: Maxdesign, Flensted Mobiler)
Tvarovo jednoduché a predsa vysmiate kresielka So Happy v štýle Stephanie sa môžu kompozične stretnúť s jednou z inštalácii (Breeze), ktoré od roku 1954 navrhovali dánski manželia Christian a Grethe Flensted, teraz s navrhovaním a výrobou pokračuje ich syn Ole s manželkou Aase. (foto a dizajn: Maxdesign, Flensted Mobiler)
Príručné a farebne veselé stolíky K22L (foto a dizajn: Tecta)
Rietveldovo kreslo má spoločný rytmus s malou výtvarnou inštaláciou „Circle Square“ v duchu školy Bauhaus. Možno s nápadom spojenia dizajnu kresla a inštalácii Flensted Mobiles bude Stephanie pokračovať aj v ďalších miestnostiach domu. (foto: Tekno, Flensted Mobiler)
Rietveldovo kreslo má spoločný rytmus s malou výtvarnou inštaláciou „Circle Square“ v duchu školy Bauhaus. Možno s nápadom spojenia dizajnu kresla a inštalácii Flensted Mobiles bude Stephanie pokračovať aj v ďalších miestnostiach domu. (foto: Tekno, Flensted Mobiler)
Rietveldovo kreslo má spoločný rytmus s malou výtvarnou inštaláciou „Circle Square“ v duchu školy Bauhaus. Možno s nápadom spojenia dizajnu kresla a inštalácii Flensted Mobiles bude Stephanie pokračovať aj v ďalších miestnostiach domu. (foto: Tekno, Flensted Mobiler)
Rodinná kúpeľňa na skok od detských izieb vznikla prepojením pôvodne dvoch menších miestností.

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet

Podobné články

Dom vo svahu plný kvetov a kníh Podmanivý dom bez dverí Najmenší dom, aký ste videli „Oba domy – s bielou a drevenou fasádou – majú podobný základný pôdorys a dispozičnú logiku, napriek tomu sú úplne iné. Majitelia majú rozdielne priority, čo sa odrazilo vo výslednej architektúre každého domu,“ vysvetľuje architekt.Rovnaké, a pritom také rozdielne Hlavný vchod Závetrie je ozdobené trvanlivým a pekným tehlovým obkladom – tzv. tehlovými pásikmi.Bungalov, v ktorom je bývanie lacné Dom so zatrávnenou terasou na streche Kuchyňa má na prízemí svoj vlastný priestor, ale s obývacou halou je vo vizuálnom kontakte cez zasklené steny átria.Obrat o 180 stupňov Moderný víkendový dom, ktorý sa vymanil zo zovretia susedov
Poschodie vyzerá ako tradičný vidiecky dom, ale na prízemí čosi nesedí. Postaviť takú netypickú stavbu mali architekti dobrý dôvodMôj domPoschodie vyzerá ako tradičný vidiecky dom, ale na prízemí čosi nesedí. Postaviť takú netypickú stavbu mali architekti dobrý dôvodDrevodom bez zbytočných okázalostí využil potenciál komplikovaného terénuASB.skDrevodom bez zbytočných okázalostí využil potenciál komplikovaného terénuSúkromie v tieni duba: Átrium dodalo rodinnému domu v hustej zástavbe pocit súkromiaASB.skSúkromie v tieni duba: Átrium dodalo rodinnému domu v hustej zástavbe pocit súkromiaDom X z betónu – španielska odpoveď na udržateľnosťASB.skDom X z betónu – španielska odpoveď na udržateľnosť

Najčítanejšie

  • kde je hranica pozemku Aký má byť odstup stavby od hranice pozemku? 1.3k views
  • lacné spevnenie svahu v záhrade 5 spôsobov na lacné spevnenie svahu v záhrade 1.1k views
  • Cenník murárskych prác Hľadáte cenník murárskych prác? Zisťovali sme za vás 860 views
  • staré tehly v záhrade Staré tehly vám skrášlia záhradu i dom 820 views
  • murovaný záhradný krb Zhotovte si murovaný záhradný krb: 1. časť 760 views

Odporúčané

rekonštrukcia domu v Londýne

Rekonštrukcia domu: Tehla v harmónii s betónom

tehlový dom ORA Svitavy Sýpka

Nový dom v starých tehlových múroch

minimalistický bungalov

Minimalistický bungalov, ktorému vášeň dodáva tehla

Tagy

brúsená tehla bungalov chalupa z tehly dom od architekta dotácie fasáda hrubá stavba industriálny štýl inšpirácie pre interiér inšpirácie pre záhradu komín kuchyňa kvíz malý byt murovacie materiály murovanie na návšteve novostavba nízkoenergetický dom obnova pasívny dom povrchové úpravy pracovný postup praktické rady Prečo tehla prírodné materiály pálená tehla rekonštrukcia rodinný dom rozhovor spodná stavba stavba domu stavebný materiál svojpomocne tehlová architektúra tehlová chata tehlové inšpirácie tehlový dom tehlový kozub tehlový obklad tepelná izolácia video zateplenie domu základy domu úspory energie

Máte záujem o špičkové tehly za najlepšiu cenu?

Oslovte priamo výrobcov pomocou nášho formulára!

Aby sme vám vedeli poslať ponuku z vašej blízkosti, potrebujeme vedieť odkiaľ ste.
Chystáte sa stavať?

Odoslaním formulára súhlasíte so spracovaním a uchovaním svojich osobných údajov za účelom získania špeciálnej ponuky na stavebný materiál. Prevádzkovateľ: JAGA GROUP, s.r.o. spoločne s HELUZ cihlářský průmysl, v.o.s. Prečítajte si celé znenie informačnej povinnosti prevádzkovateľa.

logo_domztehly-fordark@2x

  • Plánujeme
  • Staviame
  • Bývame
  • Obnovujeme
  • Magazín

Dom z tehly je magazín o stavaní z tehál a bývaní v domoch z tehly | Kontakt

Copyright © 2025 · JAGA GROUP, s.r.o.

Nastavenia vášho súkromia
Na zabezpečenie plnej funkčnosti nášho webu, meranie návštevnosti, prehrávanie videa, zobrazovanie máp a reklám používame súbory cookies:
Funkčné Vždy aktívny
Niektoré súbory cookie zaisťujú, že určité časti webových stránok fungujú správne a že vaše preferencie používateľov zostanú známe. Umiestnením funkčných súborov cookie vám uľahčujeme návštevu našich webových stránok. Takto nemusíte pri návšteve našich webových stránok opakovane zadávať rovnaké informácie a napríklad položky zostanú vo vašom nákupnom košíku, kým nezaplatíte. Tieto súbory cookie môžeme umiestňovať bez vášho súhlasu.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Štatistické
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Štatistické súbory cookie používame na optimalizáciu zážitku z webových stránok pre našich používateľov. Vďaka týmto štatistickým súborom cookie získavame prehľad o používaní našich webových stránok. Žiadame vás o povolenie umiestňovať anonymné štatistické súbory cookie.
Marketingové
Marketingové/sledovacie súbory cookie sú súbory cookie alebo akákoľvek iná forma miestneho úložiska, ktoré sa používajú na vytváranie profilov používateľov na zobrazenie reklamy alebo na sledovanie používateľa na tomto webe alebo na niekoľkých webových stránkach na podobné marketingové účely. Pretože sú tieto súbory cookie označené ako sledovacie súbory cookie, žiadame vás o povolenie ich umiestnenia.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Nastavenia
{title} {title} {title}