Kedysi sa tehla vyrábala iba ručne
Na začiatku bola ručne pálená tehla. Na našom území (v rámci Slovenska a Česka) sa „priemyselná“ výroba tehál začala už pred 145 rokmi. V roku 1876 totiž Ján Gregor v Dolnom Bukovsku postavil prvú žiarovú pec a z vyťaženej hliny vypálil prvé tehly.
Zachovaný historický výkaz nemocenského poistenia prezradil, že v roku 1895 pracovalo v tehelni osem mužov a desať žien. Všetku prácu robili ručne. Hlinu kopali krompáčom, potom ju navlhčili vodou a šliapali bosými nohami, následne ručne vtláčali do drevených foriem. Vyrazené plné tehly sa sušili prúdiacim vzduchom v priestranných kôlňach.
Výroba tehál a mechanizácia
Koncom storočia sa riadenia podniku ujal syn zakladateľa, František Gregor, a pustil sa do modernizácie. Na mieste starej tehelne postavil štrnásťkomorovú kruhovú pec s vysokým komínom, ktorý meral 36 metrov. Tento komín výrazne zasiahol do vzhľadu krajiny. Už zďaleka bolo každému jasné, že sa uprostred polí rozvíja moderná priemyselná výroba. Čoskoro nato pribudla ďalšia dominanta – 33 metrov vysoký komín parného stroja. Lisovanie plných tehál, ale aj strešných škridiel (bobroviek) sa takto zmechanizovalo a výrazne zjednodušilo.
Storočné tehly sa používajú dodnes
V tejto dobe došlo k značnému navyšovaniu výroby. Tehly a škridly označené monogramom „Ř“ sa na konských poťahoch rozvážali do širokého okolia, hlavne do Veselí nad Lužnicou a Mezimostí nad Nežárkou. Mimochodom, kvalita starých tehál a škridiel prekvapuje dodnes, pretože sa stále používajú, predovšetkým pri adaptáciách sedliackych usadlostí. Za ich vysokou akosťou stojí hlavne dokonalé spracovanie suroviny, ktorá sa haldovala a cez zimu ponechávala odležať. Pred lisovaním potom ju ešte riadne prešliapali. V období prvej republiky sa zmodernizovala aj ťažba tehliarskej hliny. Krompáče nahradil korčekový bager na elektrický pohon, k lisu sa hlina dopravovala na koľajových vozíkoch.
Moderné výskumné centrum
Súčasné tehly ďaleko prekonali tepelnoizolačné vlastnosti svojich historických predchodcov. Tehly dnes majú nielen prepracovanejšiu geometriu, ale dokonca aj integrovanú tepelnú izoláciu. To znamená, že stavbu domu nemusíte dodatočne zatepľovať. V súčasnosti takéto tehly patria k najlepším materiálom na stavbu moderných pasívnych či nízkoenergetických domov, resp. domov s takmer nulovou spotrebou energie.
V súčasnosti sídli v Dolnom Bukovsku nielen moderná tehelňa, ale tiež výskumné centrum, ktoré umožňuje rýchlejšie inovovať a zavádzať nové technológie a produkty. Výskumné centrum zahŕňa celý proces – od skúšok vstupných materiálov, cez vlastnosti výrobkov, až po testovanie vlastností celých konštrukcií.
Mohlo by vás zaujímať
* článok pokračuje pod formulárom *
Klimatické komory simulujú rôzne poveternostné vplyvy
V chemicko-technologickom laboratóriu pracovníci kontrolujú používané suroviny pre výrobné zmesi. Technológovia skúmajú ich vhodnosť na výrobu, zisťujú, ako ich namiešať v optimálnom pomere, a overujú, akými vlastnosťami bude produkt disponovať. Napríklad, dokážu stanoviť optimálnu dobu odležania cesta, optimálny režim sušenia a pálenia alebo ideálnu teplotu výpalu.
V laboratóriu sa nachádzajú pece, kde sa vzorky vypaľujú na rôzne teploty v rozsahu od 700 do 1 100 °C. Hotové výrobky sa potom testujú z hľadiska odolnosti voči rôznym klimatickým podmienkam. Na to slúžia klimatické komory s teplotami od −30 do 100 °C, ktoré sú schopné simulovať rôzne poveternostné vplyvy.
Mechanické laboratórium
V mechanickom laboratóriu sa overujú vlastnosti hotových výrobkov, najmä tehál a stropných vložiek, a to za pomoci tzv. lámacej dráhy. Mechanické laboratórium je rozdelené na skúšky výrobkov a konštrukcií. Na skúšobných lisoch technológovia testujú pevnosť v tlaku tehál alebo betónu, ale tiež pevnosť v ťahu za ohybu na stropných vložkách. Tieto stroje sú vhodné aj na overovanie vlastností hotových výrobkov, najmä tehál a stropných vložiek, a to za pomoci tzv. lámacej dráhy.
Na čo slúži lámacia dráha?
Lámacia dráha zaujme už svojou mohutnosťou. Je osadená piestom, ktorý vie vyvinúť tlakovú silu až 2 700 kN, čo zodpovedá záťaži 270 ton. Slúži na overovanie vlastností konštrukcií pri vybranej kombinácii tehál a malty. Lámaciu dráhu navrhli na rôzne modifikácie usporiadania testov celých stien alebo vodorovných konštrukcií, akými sú preklady alebo stropy.
Výrobky takto vyvíjajú a testujú na ich optimálne použitie. Po ukončení vlastného vývoja produkty odosielajú na nezávislé overenie vlastností do externých akreditovaných laboratórií – získanie certifikátu je potom oveľa jednoduchšie.
Mohlo by vás zaujímať